motivation

När motivationen sviker

Idag kommer vi ta upp något viktigt, nämligen det faktum att ibland sviker motivationen…

När motivationen sviker

motivation

När man tränar regelbundet och trivs med det så är det sällan motivationen sviker, men ibland kan det hända någonting som man inte har kontroll över i livet som gör att det blir svårare att träna.

Detta handlar inte bara om just träningen, utan det handlar även om andra vardagliga ting. Det kan sedan vara svårt att komma tillbaka till sitt vanliga liv om man haft ett uppehåll på grund av sjukdom eller liknande, men det finns sätt att hitta inspirationen och motivationen!

Om man inte hittar tillräckligt med motivation eller inspiration på hemmaplan, så finns det mängder av härlig motivation att ta del av på nätet där personer med samma erfarenheter som man själv delar med sig.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte kommer att funka med lika intensiv träning som man är van vid efter det att man varit ifrån det ett tag, så kom ihåg det så att du inte känner dig ”dålig” bara för att du inte klarar av att hålla ett lika högt tempo som tidigare. Efter ett tag så kommer du att vara på banan igen, så det är bara att vänta så ska du se att snart så är allt som vanligt!

Träna hemma!

Att träna hemma är ett väldigt smidigt sätt att få tid för sin träning. Med träning på hemmaplan så kan man också välja att träna i kläder som endast är bekväma och praktiska till skillnad från hur det är på gymmet, där man gärna vill se någorlunda trendriktig och fräsch ut.

Oavsett om man tränar högintensivt, eller om det är lugnare träning som man företar sig så passar hemmet alldeles utmärkt! Det bästa med träning hemma är att man inte längre behöver vara en Hollywood fru, utan man kan göra det utan att boka in en svindyr personlig tränare som säger åt en åt vilket håll man ska hoppa!

Passar alla!

Träning hemma är alltså någonting som alla kan hålla på med, oavsett ekonomisk situation. Idag kan man snabbt och smidigt kolla på nätet vilken typ av övningar man ska göra och sedan är det bara att köra!

Just vad gäller intensiv och hård träning så är det lite farligt att bara sätta igång med stenhård träning hemma själv om man inte är van vid att träna sedan tidigare. Många gör det misstaget när de börjar träna, vilket gör att de känner att det är för mycket och så lägger de av efter en månad.

Börja därför i lugn takt och sedan kan du öka allteftersom du kommer in i det. Sedan är det också på det viset att det är viktigt att komma ihåg att du inte ska jämföra dig med andra, för den träning som kan vara intensiv för dig kanske inte är intensiv för någon annan, men det är sig själv du ska jämföra med!

träna hemma

Intensiv träning och peptalk!

Hej och välkommen till Mission 24:s första inlägg!

När det kommer till hård och intensiv träning så är det på det viset att många tror att man måste ha proffs som hjälper en att ta fram ett träningsprogram och att man måste vara på gymmet för att det ska vara ”hård och intensiv” träning. Så är det såklart inte, utan det går hur bra som helst att träna intensivt hemma också, om man hellre vill det!

Det kan ibland vara svårt att hitta inspirationen för all typ av träning, men det finns mängder av olika sätt att se till att träningen blir av. Det enda man behöver tänka på är att man ska välja ett sätt att hitta inspirationen som passar en själv.

peptalk och träning

För vissa är det viktnedgång som är i fokus, för andra handlar träning om helt andra saker och därför finns det inte ett sätt att samla alla och hitta ett peptalk, utan det får man inse själv. Det kan ta ett litet tag och i många fall kan det till och med vara så att man får ändra sitt peptalk till sig själv efter ett tag så att det passar bättre in med den nuvarande situationen.

I vissa fall handlar ett falnande träningsintresse om just det faktum att man glömt bort varför man tränar överhuvudtaget, så kom ihåg att se inåt lite då och då, för det kan vara ett nytt peptalk som behövs!

Kosttillskott!

Man ska absolut inte förglömma effekten av kosttillskott. Det kan ge några extra % för en hårt tränande individ. Att bara ligga på soffan och ta tillskott är såklart meningslöst…

De klassiska kosttillskotten (som vi rekommenderar) är:

  • proteinpulver
  • koffein
  • aminosyror
  • bcaa
  • kreatin

Men förutom det finns det andra intressanta och lite ”gråa” tillskott. Ett av dom är phenibut som är bra under långa och intensiva träningspass. Det phenibut gör är att slappna av dig mer i kroppen och musklerna. Du kommer orka mer och känna dig mer taggad fast på ett väldigt avslappnat sätt. Det är svårt att beskriva effekten av phenibut, men det är definitivt värt att prova ibland, man blir nämligen snabbt resistent. Tänk dock på att det klassas som hälsovådligt i Sverige och teoretiskt sett kan tullen beslagta det, även om det aldrig hänt oss.